Ako odpustiť sebe i druhým

V kníhkupectve sa mi upreli oči na jednu knihu, ktorá ma už presvedčila svojim obalom a jej nadpisom. Pracovníčka za pokladňou nechápala, prečo je taká malá útla knižôčka cenovo drahá na trhu. Jediné, čo ma v tom momente napadlo, bolo to, že jej obsah je vzácny a veľkosť na tej knihe nezáleží. Pomyslela som si: „No fajn, zase trepeš. Neprečítala si si tú knihu a už vieš čo sa v nej nachádza?“😕 Bola obedňajšia prestávka, a tak som zašla pozrieť kamarátku do práce. Kým sme klebetili a jedli obed, opýtala sa ma či mám niečo na čítanie. No jasné, že mám, podala som jej knihu, ktorú som si pred malou chvíľou kúpila. Pri čítaní prvej kapitoly, prestala ma vnímať, čo jej hovorím. Uvedomila si to a spýtala sa ma: „Môžeš mi tu knihu požičať? Je veľmi dobrá.“ Odpovedala som jej: „Jasné, že áno.“ Tak tú knihu som jej nechala a rozlúčili sme sa. Keď som od nej odchádzala, uvedomila som si, že som vôbec netrepala a asi obsah tej knihy je naozaj pre niekoho vzácny. Po pár týždňoch mi kamarátka knihu vrátila, čo sa málokedy stane, keď niečo požičiam.😉 Konečne som ju, aj ja začala čítať a chcem sa podeliť s vami aspoň s jednou kapitolou.

 Ako odpustiť sebe i druhým

„Odpustila som si, som slobodná.“

 

Dotazník o odpustení

Prečítajte si nasledujúce riadky a označte tie vety, o ktorých si myslíte, že platia o vás. Na konci kapitoly môžete zameniť tieto negatívne myšlienky za pozitívne.

  • Nikdy im neodpustím.
  • To, čo urobili, sa nedá odpustiť.
  • Zničili mi život.
  • Urobili to zámerne.
  • Bola som taká malá a oni mi tak veľmi ublížili.
  • Musia sa mi najskôr ospravedlniť.
  • Keď cítim odpor, som v bezpečí.
  • Iba slabosi odpúšťajú.
  • Ja mám pravdu, mýlia sa oni.
  • Za všetko môžu moji rodičia.
  • Nemusím nikomu odpustiť.

Zarezonovali vo vás niektoré z týchto viet? Odpustenie predstavuje pre mnohých ľudí tvrdý oriešok. Všetci potrebujeme odpúšťať. Každý, kto má problém mať rád sám seba, v tejto oblasti uviazol. Odpustenie otvára naše srdce sebaláske. Mnohí z nás nosia v sebe dlhé roky nenávisť. Žijeme s pocitom, že za to, čo nám druhí urobili, máme na odpor právo. Nazývam to život vo väzení vlastnej nahromadenej nenávisti. Musíme mať pravdu. No šťastie nám to neprinesie.

Sťaby som vás teraz počula vravieť: „Ty asi nevieš, že to, čo mi urobili, sa odpustiť nedá.“ Pri neochote odpustiť, ubližujeme najviac sebe. Keď ste zatrpknutá, je to akoby ste každý deň zhltli za lyžičku jedu. Hromadí sa a škodí vám. Nemôžete byť zdravá a slobodná, keď ostávate pripútaná k minulosti. Tá udalosť je už dávno za vami, je to minulosť. Veru, je pravda, že sa k vám druhí nezachovali pekne. No skončilo to. Možno vám bráni pocit, že odpustením akoby ste odobrili to, čo urobili.

Jednou z našich najväčších duchovných lekcií je pochopiť, že všetci konáme v danom okamihu, ako najlepšie vieme. Ľudia dokážu konať len do tej miery, do akej siaha ich pochopenie a informácie. Zároveň vždy platí, že každý, kto sa k niekomu správa zle, zažil v detstve na vlastnej koži podobné správanie. Čím väčšie násilie podstúpil, tým väčšiu pociťuje vo svojom vnútri bolesť a o to viac prejavuje sklon rozdávať svojmu okoliu údery. Nechcem tým povedať, že ich správanie je prijateľné alebo ospravedlniteľné. Pre náš duchovný rast je však dobré, ak máme na zreteli túto ich bolesť.

Tá udalosť je už za vami. Možno sa stala veľmi dávno. Nechajte ju tak. Dovoľte si byť voľná. Vyjdite von z väzenia a vojdite na slnečné svetlo Života. Ak udalosť ešte vždy pretrváva, položte si otázku, prečo to naďalej znášate. Prečo v takej situácii ostávate? Nestrácajte čas úsilím od „odplatu“. To by nefungovalo. To, čo vyšlete, sa vám vždy vráti. A preto zanechajte minulosť a pracujete na tom, ako mať rada samu seba v prítomnosti. Potom vás čaká nádherná budúcnosť.

Osoba, ktorej odpustiť je pre vás najťažšie, je práve tá, ktorá vás môže najviac naučiť. Keď sa máte rada natoľko, že sa dokážete povzniesť nad situáciu, ktorá sa odohrala v minulosti, potom pochopiť a odpustiť bude pre vás jednoduché. Budete slobodná. Naháňa vám sloboda strach? Zdá sa vám bezpečnejšie ostať uviaznutá v starých pocitoch plných odporu a zatrpknutosti?

Práca so zrkadlom

Je čas vrátiť sa k práci so zrkadlo. Pozrite sa sama sebe do očí a precítene povedzte: „Som ochotná odpustiť,“ Niekoľkokrát to zopakujte.

Čo cítite? Máte pocit, že ste tvrdohlavá alebo v slepej uličke? Alebo ste sa otvorili a ste ochotná odpustiť? Uvedomujte si svoje pocity. Neposudzujte ich. Zopár ráz sa zhlboka nadýchnite a opakujte celý proces. Cítite zmenu?

CVIČENIE: Postoje v rodine

  1. Odpúšťala vaša matka?

  2. Odpúšťal váš otec?

  3. Riešili sa bolestivé situácie vo vašej rodine zatrpknutosťou?

  4. Ako sa odplácala vaša matka?

  5. A čo váš otec?

  6. Ako sa odplácate vy?

  7. Cítite sa dobre, keď sa pomstíte?

  8. Prečo sa takto cítite?

Je zaujímavé, že keď pracujete na odpustení, druhí ľudia na tento proces často zareagujú. Nie je ani nevyhnutné za tými, ktorých sa to týka, osobne ísť a povedať, že im odpúšťate. Občas to možno budete chcieť urobiť, no nemusíte. Hlavný dej sa pri odpúšťaní odohráva vo vašom srdci.

Odpustenie málokedy patrí „im“. Týka sa vás. Osoba, ktorej potrebujete odpustiť, už nemusí byť medzi živými.

Dozvedela som sa od mnohých ľudí, ktorí úprimne niekomu odpustili, že o mesiac, o dva, im dotyčná osoba zatelefonovala, alebo poslala list s prosbou o odpustenie. Zdá sa, že to platí najmä v prípadoch, keď sa cvičenie zamerané na odpustenie vykonáva pred zrkadlom. Všímajte si, aké hlboké pocity môžete vtedy zažívať.

 Táto kapitola pochádza z knihy OBJAVTE V SEBE DOBRO od autorky Louise L. Hayovej, ktorá sa preslávila po celom svete s knihou Miluj svoj život. V knihe Objavte v sebe dobro autorka objasňuje význam pozitívnych tvrdení a poskytuje návod, ako ich práve v danej chvíli použiť. V tejto úžasnej knihe sa Louise venuje špecifickým témam a záležitostiam ako zdravie, pocity strachu, závislosti, otázkam blahobytu, lásky a intímneho života a ponúka cvičenia, ktoré vám ukážu spôsob, ako uskutočniť dôležité zmeny takmer v každej oblasti vášho života. V každom človeku je prítomná klenotnica dobra a je na každom z nás, či toto dobro v sebe objavíme a budeme ďalej zveľaďovať. Kniha Objavte v sebe dobro môže byť pre mnoho žien a mužov naozaj dobrým začiatkom.

2 odpovedí

  1. Občas pri odpustení vysielame podvedome signály, že sme tomu dotyčnému už odpustili, alebo je vhodné vyslať túto myšlienku. Odpustenie je potrebné, aby naša duša zaťažená vinou sa mohla očistiť.

    Pekná kniha…Lousie Hay je nazaj skutočná žena s veľkým srdcom. Ďakujem za článoček.😉

  2. […] Louise L. Hayovej som písala v článku Ako odpustiť sebe i druhým . Teraz si môžete pozrieť, aj rozhovor s […]

Pridaj komentár

