Obmedzenosť

Počas čítania príbehu Obmedzenosť od Anthony de Mello – Minúta múdrosti som neporozumela poslednej vete. Niečo mi unikalo z toho príbehu, najskôr tá myšlienka, o ktorej sa tam autor zmienil.🙂 Kto by povedal, že na Gaurange festivale stretnem veľa známych a kamaráta z ekačakry, ktorý mi ponúkal rôzne knihy. Prosila som ho o niečo náročné na čítanie a jednou z kníh bola kniha Život pochází ze života. Hneď v prvej kapitole som narazila na vysvetlenie tej poslednej vety pre mňa paranormálne nevysvetliteľnej.😛

Obmedzenosť – Anthony de Mello

Majster bol nesmierne milý k univerzitným hodnostárom, ktorí ho navštevovali, ale nikdy nezodpovedal na ich otázky, ani sa nedal vtiahnuť do ich teologických špekulácií.

Svojim žiakom, ktorí sa tomu čudovali, povedal: “Má zmysel rozprávať žabe v studni o oceáne – či o božskosti ľuďom, ktorí sú obmedzení vlastnými  názormi?”

Prečo autor narážal o žabe v studni? V knihe Život pochází ze života pri prvej rannej prechádzke Šríla Prabhupáda odpovedá Dr. Singhovi na otázky.

Dr. Singh: Vědci stále rozšiřují své znalosti o životě na této planetě a myslí si, že totéž musí platit i pro život na ostatních planetách.

Šríla Prabhupáda: Ano. Myslí především sami na sebe. Jejich myšlení je omezené, týká se pouze podmínek, ve kterých žijí oni. My tomu říkáme “filozofie doktora žáby.”😆

Ve studni žil jednou jeden žabák, kterého přišel navstívit jeho přítel a vyprávěl mu o Atlantickém oceánu. Žabák se svého přítele zeptal: “Co je to Atlantický oceán?”

“Je to ohromná vodní nádrž,” odpověděl přítel.

“Jak je velká? Je dvakrát větší než má studna?”

“Ale kdepak, je mnohokrát větší.”

“Kolikrát? Desetkrát?” Takto žabák uvažoval, ale jak  mohl tímto zpusobem pochopit velikost ohromného oceánu? Naše schopnosti, naše zkušenosti a rozumové možnosti budou vždy jen omezené. Spekulace vědcu vytvářejí pouze tento druh žabí filozofie.

Tak ako náš život je obmedzeným časom, tak, aj naše myslenie a vedomie je obmedzované časom, čo za život uvidíme, vnímame a dozvieme sa. Túto obmedzenosť myslenia a vedomia sme nahradili tvorivou predstavivosťou.

Čo je tá tvorivá predstavivosť?  

Tvorivá predstavivosť je technika využitia našej vlastnej fantázie, ktorá nám pomáha vyplniť miesto nepoznaného objektu alebo subjektu. Používame ju každý deň, každú minútu, je to vrodená schopnosť obrazotvornosti, základná tvorivá energia vesmíru, či sme si toho vedomí alebo nie. V tvorivej predstavivosti nám fantázia slúži k vytvoreniu vlastného obrazu toho, čo si prajeme uskutočniť. Fantázia je tiež schopnosť vytvárať v našej mysli predstavu alebo mentálny obraz.

Môže byť fantázia schopnosť obmedzujúca?

Áno, fantázia nie je len obmedzujúca, ale je to taký menší sebaklam od klamstva. Počas meditácie som si chcela vytvoriť miesto, v ktorom by som sa dobre cítila. No v tom ma zastavili anjeli, že nemám si vytvárať predstavu, pretože sa mi zatvoria dvere, ktoré sa mi ešte len otvárali. Položili mi pár otázky na to fantazijné pokojné miesto: “Ak uvidíš tam rieku, ako budeš vedieť, že tá voda je slaná alebo sladká?” “Keď ti tam vyrastie kvet, ktorý si v živote nikdy nevidela, ani o ňom nepočula, ako opíšeš jeho vôňu?” Nad detailami toho pokojného miestečka som ani nepremýšľala. Keď som si predstavila niečo z biológie, moje myslenie a predstavy sa zastavili, pretože túto fantáziu by som tvorila mnoho životov a musela by som si zapamätať každý detail, ktorý by som vytvorila z minulých životov…😛 Nakoniec po zamordovaní otázkami odpovedali, že nepotrebujeme si vytvárať fantáziu, ak pred pravdou nechceme utiecť. Dodnes som im vďačná z toho dôvodu, že všetko čo som zažila a “prežila” s nimi, bolo skutočné, aj keď tento svet je ďalšou ilúziou, ktorú sme si vytvorili.😉

Ako si predstavíme tieto slová?

Šríla Prabhupáda: Telo každého z nás je vlastne ako malý vesmír. Moje telo a vaše telo sú rôzne vesmíry, sú to malé vzorky vesmírov.  Každé telo obsahuje 8 hmotných prvkov a podobne nájdeme všetky tieto prvky v celom vesmíre.

Už pri slove vesmír, sme ako žaba,  ktorá sa pozerá na všetko z hľadiska svojej studni. Nedokáže premýšľať inak. Oceán je veľký, ale žaba si predstavuje oceán podľa meradiel zodpovedajúcej jej veľkosti.

Existuje jeden druh hmyzu, ktorý sa v noci narodí, vyrastie, rozmnoží sa a zomrie ešte pred úsvitom. Nikdy sa nedožije rána. Keďže z toho posúdi, že ráno neexistuje, tak je to nezmysel.

Védy nás učia, že poznanie je nutne brať v úvahe podľa deśa-kala-patra.

Deśa – okolnosti

Kala – čas

Patra – objekt

Vedomie je obmedzované našim poznaním počas života. Obmedzení sme nielen časom, ale aj okolnosťami a objektami.

Pridaj komentár

